top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverChristophe De Smaele

Zelfstandig(e)? Onderneemster of Ondernemer? Het is tijd om te meten, weten en handelen!

Bijgewerkt op: 12 jul. 2022

Inflatie, recessie, (post) COVID-19-crisis, stijging van vaste en variabele kosten, stijging van de energieprijzen, nieuwe belastingen, stijging van de loonkosten, oorlog in Oekraïne, spanning in de wereld, afvlakken van de economische activiteit, digitale transformatie, ...


We kunnen nog wel even verder gaan over alle gebeurtenissen die rechtstreeks of onrechtstreeks een impact hebben op ons dagelijks en professioneel leven. Het zorgt ervoor dat je vandaag nog scherper moet zijn dan voorheen. Nog meer moet meten, weten, rekenen, bijsturen en investeren.

Wie vandaag niet aan het meten gaat en niet aan het rekenen is, zal er op middellange termijn ongetwijfeld uit gaan.

Harde taal, maar het is niet anders. Een paar voorbeelden:


* Wie als frituurhouder vandaag niet werkt met variabele verkoopsprijzen zal 2024 niet meer afsluiten met winst. De prijzen van aardappelen, frituurvet, sauzen, ... evolueren snel en zijn erg veranderlijk. Dit moet je dagelijks doorrekenen aan de consument.

* Wie vandaag als detailhandel niet inzet op online aanwezigheid, beleving en persoonlijke service, zal zijn of haar brutomarge zien halveren tegen 2025.

* De minimale regieprijs in bouw gerelateerde activiteiten bedraagt 45 EUR per uur excl. btw. Wie daar vandaag onder zit, zal zijn of haar winstmarge zijn afnemen met minstens 15% per jaar.

Klinkt logisch? Maar hoe begin je er aan? Hoe pak je dit aan? Hoe ga je aan het meten? Hoe ga je dit vermarkten zonder de consument te versmachten?


Alles begint met een grondige analyse, dus meer dan alleen een cijferanalyse. Ook een SWOT-analyse is belangrijk. Vervolgens een duurzaam strategisch ondernemersplan waarbij cashflow, omzet, brutomarge, personeelstevredenheid en klantenbeleving centraal staan.

Start vandaag, want heel graag komen we nog bij jullie kopen in 2025. De KMO-architect


21 weergaven0 opmerkingen
bottom of page